KOAH Hastasıyım Ne Yapmalıyım? Egzersiz Bunun Neresinde?

Kronik obstrüktif akciğer hastalığı (KOAH), geri dönüşü olmayan ilerleyici hava yolu tıkanıklığıyla ve akciğer dokularındaki elastikiyetin azalmasıyla karakterize bir hastalıktır. KOAH’da  sık görülen yakınmalar nefes darlığı, öksürük ve balgam çıkarmadır

Nefes darlığını hastalar: “zor nefes alıyorum”, “nefesim kesiliyor” veya “yeterince hava alamıyorum” şeklinde ifade etmektedirler. Nefes darlığı, uzun süreli güç harcama, iş yapma durumlarında daha belirgin hale gelir ve zamanla kötüleşebilir.

Küresel olarak, kronik obstrüktif akciğer hastalığı (KOAH) gittikçe daha yaygın bir sağlık problemi haline gelmektedir.Dünyada KOAH ölüme sebebiyet yaratan hastalıklar sıralamasında 4.konumdadır.  TÜİK verilerine göreyse ülkemizde KOAH ölüm nedenleri arasında 3. Sıradadır.

KOAH’ın bireye ekonomik ve sağlıkla ilgili yükleri çok fazladır. Solunum kasları artan solunum akışı talebini karşılamak için solunum kaslarındaki yükü arttırarak uzun süre kasılı kalır. Solunum kaslarının kısalması ve devamında gelişen nefes darlığı, daha fazla çaba gerektiren aktivitelerin performansını engelleyerek KOAH’lı hastalarda fiziksel bozulmalara neden olmaktadır.

Koah’la Nasıl Baş Ederim?

• Doktorunuzun verdiği ilaç ve inhaler desteklerinizi kullanıyorsunuz.
  • Peki ya diğer yapman gerekenler;

Pulmoner rehabilitasyon(Solunum bozukluğu olan hastalar için bireysel olarak planlanan fiziksel ve sosyal performansını en iyi hale getirmek için tasarlanmış multidisipliner bakım programıdır),  KOAH’ın  patolojik özelliklerinin, egzersiz intoleransının ve düşük yaşam kalitesi üzerindeki etkilerinin yönetimi için hayati bir role sahiptir.

Pulmoner Rehabilitasyon  ;

• Hasta Eğitimi
  • Sigaranın Bırakılması
  • Solunum Egzersizleri
  • Egzersiz Eğitimleri
  • Göğüs Fizyoterapisi
  • Beslenme Destekleri
  • Aile Eğitimi
  • Psikososyal Destek

Pulmoner Rehabilitasyon, hastaların KOAH belirtilerini azaltır; bireyin kas fonksiyonunu, egzersiz kapasitesini, duygusal fonksiyonunu, yaşam kalitesini, bilgiyi ve öz yeterliliğini geliştirir; hem de bireyin sağlık için harcamalarına ekonomik yarar sağlar.

Kombine Egzersiz Eğitimleri, KOAH’ın olumsuz etkilerinin düzeltilmesinde birçok etkiye sahiptir.  Sağlıklı bireylerde, egzersizlerin bağışıklık sistemi tepkisini iyileştirdiği kanıtlanmıştır. Sistemik hastalığı olan bireylerde düşük yoğunluklu egzersiz eğitiminin bile yükselmiş inflamasyonun(iltihap) seviyesini modüle ettiği yani azalttığı bulunmuştur. Bununla birlikte düşük yaşam kalitesi ve egzersiz intoleransı, kronik obstrüktif akciğer hastalığı olan hastalarda egzersiz eğitimi ile değişir ve daha kaliteli bir yaşam imkanı sunar.

Aerobik egzersiz (yürüyüş, bisiklet, güçlendirme egzersizleri) eğitimleri, kronik solunum yolu hastalıklarına sahip hastalar için kanıta dayalı müdahale olarak kullanılabilmektedir; bu egzersizlerde bireyin fonksiyonel kapasitesini geliştirir, solunum kapasitesini artırır ve nefes darlığını azaltır.

Yaşamınızda Egzersize Yer Açmalısınız!

Aktif Yaşamalısınız!

Akciğer solunum kapasitesini, yaşam kalitesini ve bağımsızlık düzeyini, hayatta kalım süresini arttıran egzersiz programları için fizyoterapistinize danışmayı unutmayınız.

Kaynaklar
  1. Maitin IB. Current Diagnosis and Treatment: Physical Medicine & Rehabilitation. Current Tanı ve Tedavi: Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon, p.410-23.Ağustos-2016.
  2. (http://www.turkstat.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24572)
  3. Wada JT, Borges-Santos E, Porras DC, Paisani DM, Cukier A, Lunardi AC, et al. Effects of aerobic training combined with respiratory muscle stretching on the functional exercise capacity and thoracoabdominal kinematics in patients with COPD: a randomized and controlled trial. International journal of chronic obstructive pulmonary disease. 2016;11:2691-700.
  4. Abd El-Kader SM, Al-Jiffri OH, Al-Shreef FM. Plasma inflammatory biomarkers response to aerobic versus resisted exercise training for chronic obstructive pulmonary disease patients. African health sciences. 2016;16(2):507-15.
  5. Carolyn L., et al. An official American Thoracic Society/European Respiratory Society policy statement: enhancing implementation, use, and delivery of pulmonary rehabilitation. American journal of respiratory and critical care medicine, 2015, 192.11: 1373-1386.
Önceki İçerikKronik ağrılarım geçer mi?
Sonraki İçerikİnme Hastalarında Kaplıca Tedavisi
2016 Yılı İstanbul Medipol Üniversitesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü mezunuyum. 2016 yılından bu yana mezun olduğum üniversitemde yüksek lisansıma devam ediyorum. 1 yıl özel pediatrik rehabilitasyon merkezinde çalıştım. Şuan Düzce Üniversitesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümünde Arş. Gör. olarak meslek hayatımı sürdürmekteyim. Mesleki ilgi alanlanlarım Baş ağrısı, Nörolojik Rehabilitasyon, Ortopedik Rehabilitasyon, Bantlama, Kadın Sağlığı, Terapötik egzersiz Uygulamaları