Gluten Eklem Ağrısına Neden Olur Mu?

Buğday ve buğday ürünleri tüketmek bazı insanlarda eklem ağrılarına yol açabilir. Bu kişiler tahılda bulunan gluten proteinine karşı inflamatuar bir reaksiyon gösterirler.

Araştırmalar gösteriyor ki,  romatoid artrit ve psoriatik artrit gibi  otoimmün hastalığa sahip olan kişiler, gluten içeren besinleri tükettiğinde yüksek oranda Çölyak hastalığına yakalanma riski taşıyor. Uzmanlar da, gluten ve patolojik olmayan(nedeni açıklanamayan) eklem ağrısı arasındaki olası bağlantıyı kabul etmeye başlamışlardır.

Gluten ve Eklem İnflamasyonu

Çölyak hastalığı veya gluten hassasiyeti olan bir kişi gluten (gliadin ve glutenin proteinleri) içeren besinleri tükettiğinde, bağışıklık sistemi harekete geçerek inflamasyona neden olur. Bu inflamasyon, vücudun organlarını ve yumuşak dokularını etkileyebilir.Kişi, kızarıklık ve şişlik gibi belirtileri fark etmeyebilir, ancak eklemlerinde aralıklı ya da sürekli olarak ağrı hissedebilir.

Çölyak hastalığı olan kişilerde, gluten ince bağırsak duvarına zarar verebilir. Gluten duyarlılığı çölyak hastalığına benzer belirtiler gösterebilir, ancak ince bağırsağa daha az zarar verir veya hiç zarar vermez.Çölyak hastalığını teşhis etmek için ince bağırsak biyopsisi veya kan testi yapılır. Gluten duyarlılığını doğrulayan herhangi bir tıbbi test ise yoktur.Bu yüzden gluten hassasiyeti olan her kişide Çölyak hastalığı bulunur diyemeyiz.

Gluten Hassasiyeti veya Çölyak Hastalığının Diğer Belirtileri

• Mide ağrıları, mide ekşimesi, şişkinlik ve ishal gibi sindirim sorunları
  • Döküntü gibi deri ve saç problemleri
  • Ağız ve diş problemleri
  • Baş ağrısı,ayaklarda, bacaklarda veya ellerde karıncalanma, uyuşma gibi sinir sistemi bozuklukları
  • Depresyon ve anksiyete gibi yorgunluk ve duygudurum bozuklukları
  • Hormon düzensizlikleri

Bu semptomlar şiddetli veya sadece rahatsız edici olabilir  hatta bazen farkedilemez. Örneğin, çölyak hastalığı olan kişilerin vücunda kalsiyum emilmez bu da kemik erimesine neden olabilir.

Glutensiz Beslenme ile Eklem Ağrısı Geçer mi?

Ağrılı eklem inflamasyonu olan kişiler, gluten içeren gıdaları hayatlarından geçici olarak çıkarmayı deneyebilirler.Yani eklem ağrısının giderilip giderilmediğini görmek için 30 gün boyunca gluten diyeti yapabilirsiniz.

Glutensiz bir diyet denemek isteyenler için birkaç ipucu:

1)Bir uzmana danışın

Bir doktor veya  diyetisyen, diyetinizde gluten içermeyen yeterli besin ve lif almanızı   sağlayacak besinleri önerebilir.

2)İşlenmemiş gıdaları seçin

• Meyve, sebze, kahverengi pirinç ve kinoa gibi gıdalar daha sağlıklı seçimlerdir(Ispanak, lahana, brokoli, havuç, karnabahar, kereviz, soğan ve tatlı patates gibi sebzeler ile elma, kayısı, muz, çilek, kavun, üzüm, kivi, portakal, papaya, ananas ve avokado gibi taze meyveler tüketilebilir.)
  • Badem,ceviz,fındık gibi yemişler düzenli olarak tüketilmelidir.
  • Her gün en az 2-3 litre su içilmeli.
  • Günde bir fincan yeşil çay metabolizmanızı hızlandırmaya yardımcı olabilir.

3)Düzenli Egzersiz Yapın!

• Pilates,yoga tai chi gibi güç ve esneklik kazandıran egzersizler yapılabilir.
  • Kuvvet ve direnç egzersizleri: Güçlü kaslar, eklemlere binen fazla yükü azaltır ve yaralanmalara karşı korur.
  • Aerobik egzersizler:Yürüyüş,bisiklet,koşu, yüzme ve kayak aerobik egzersizlere örnektir.Kardiyovasküler sistemin daha verimli çalışmasını sağlayan ve büyük kas gruplarını içeren uzun süreli düşük yoğunluklu egzersizlerdir. Ayrıca aerobik egzersizler; dayanıklılığı artırır,kemikleri güçlendirir,uyku ve ruh halini düzenler ve kilo kontrolüne yardımcı olur.

Kaynaklar

1. Murry JA, Editor. Mayo Clinic Going Gluten Free, p. 44-45. 2014. Time Home Entertainment Inc. New York, NY.
  2. Rath, L. The Connection Between Gluten and Arthritis. The Arthritis Foundation. Accessed August 20, 2015.
  3. Barton SH, Murray JA. Celiac disease and autoimmunity in the gut and elsewhere. Gastroenterol Clin North Am. 2008;37(2):411-28, vii.
  4. Zopf Y, Dieterich W. [Non-celiac disease non-wheat allergy wheat sensitivity]. Dtsch Med Wochenschr. 2015;140(22):1683-7.
  5. Volta U, Bardella MT, Calabrò A, Troncone R, Corazza GR. An Italian prospective multicenter survey on patients suspected of having non-celiac gluten sensitivity. BMC Med. 2014;12:85.
  6. Slot O, Locht H. Arthritis as presenting symptom in silent adult coeliac disease. Two cases and review of the literature. Scand J Rheumatol. 2000;29(4):260-3.
  7. Murry JA, Editor. Mayo Clinic Going Gluten Free, p. 44-45. 2014. Time Home Entertainment Inc. New York, NY.