Fıtıklaşmış disk kendi kendine kaybolur mu?

Bu soru, bir doktordan “sizde bel fıtığı var” sözünü duyan herkesin cevabını merak ettiği bir sorudur.

Bu kişilerin zihninde tipik olarak şu düşünceler belirir.

-Belim ağrıyor, doktor fıtık olduğunu söyledi.

-Demek ki ağrının nedeni fıtık.

-Fıtık orada olduğu sürece bel ağrısı devam edecek.

-Ağrının azalması için fıtığın oradan çıkarılması gerekli.

-Bu da ameliyat olmak demek…

-Peki gerçekler böyle mi?

Hayır. Sanılanın aksine bel fıtığı iyi huylu bir problemdir.

Çoğu zaman bel ağrısı ile omurganızdaki fıtık birbirinden bağımsızdır.

Bunun dışında, bel ağrısı ile fıtık ilişkili bile olsa fıtığın cerrahi olmaksızın kendi kendine kaybolma ihtimali de mevcuttur.

Aşağıdaki resimden hızlıca omurgamızın yapısına ve MR görüntüsüne bakalım.

Şimdi de Resim A’da okla gösterilmiş Fıtıklaşmış Diske ve ResimB’de 5 ay sonra fıtıklaşmış diskin nasıl kaybolduğuna bakalım. Sonuç şaşırtıcı değil mi?

Fıtıklaşmış diskler genel olarak 4 kategoride incelenir. Yapılan çalışmalara göre fıtıklaşmanın şiddeti ne kadar fazla ise kendi kendine kaybolma oranı o kadar yüksektir.

Sonuç:

Bel fıtığı tanısı konduğu için paniğe kapılmayın.

Bel fıtığı İYİ HUYLUDUR.

Şu anda sizi rahatsız eden yoğun şikayetler 2-6 hafta içinde iyileşecektir.

Bu iyileşmenin fıtıklaşmış diskin çekilmesi ile birebir ilişkisi yoktur.

Öyle bile olsa disk kendi kendine cerrahi olmaksızın çekilebilir.

Sorunu cerrahi olmaksızın nasıl çözerim diye düşünüyorsanız bunun en iyi yolu egzersiz ağırlıklı bir fizyoterapi programıdır.

Sorunun başlangıcından 6-8 hafta geçmesine rağmen şikayetleriniz azalmak yerine artıyorsa, küçük ya da büyük tuvaletinizi kontrolde zorlanma yaşıyorsanız, bacak arasında yaygın uyuşma ve şiddetlenerek seyreden bir tablo mevcutsa o zaman bir cerraha danışmakta fayda vardır.

Bu derece şiddetli durumların vakaların %1’inden daha az kişide görüldüğünü de ekleyerek yazımızın son cümlesine geçelim.

Sorun bel ağrısı ise  korkularınızı bir kenara koyup  bir fizyoterapiste danışmak en akılcı yol olarak görünmektedir.

Bu konuda daha çok bilgi almak isterseniz sayfamızın en çok okunan yazılarından biri olan  bel ağrılı hastalara müjdemiz var  makalesi de ilginizi çekebilir.

Kaynaklar:

Jensen TS, Albert HB, Soerensen JS, Manniche C, Leboeuf-Yde C. Natural
course of disc morphology in patients with sciatica: an MRI study using a standardized
qualitative classification system. Spine 2006;31:1605-12.

Awad J, Moskovich R. Lumbar disc herniations: surgical versus nonsurgical treatment.
Clin Orthop 2006;443:183-97.

Clin Rehabil. 2015 Feb;29(2):184-95. doi: 10.1177/0269215514540919. Epub 2014 Jul 9.
The probability of spontaneous regression of lumbar herniated disc: a systematic review.
Chiu CC1, Chuang TY2, Chang KH1, Wu CH3, Lin PW1, Hsu WY4

Clin Neurol Neurosurg. 2014 May;120:136-41. doi: 10.1016/j.clineuro.2014.02.013. Epub 2014 Feb 25. Spontaneous regression of sequestrated lumbar disc herniations: Literature review. Macki M1, Hernandez-Hermann M1, Bydon M1, Gokaslan A2, McGovern K2, Bydon A3.
Önceki İçerikTenisçi dirseği
Sonraki İçerikParkinson hastaları ne tür egzersizler yapmalıdır ?
1998 yılında Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulundan Lisans,Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsünden 2001 yılında Yükseklisans 2011 yılında Doktora dereceleri ile mezun oldum. Mezuniyetimden bu yana ağırlıklı olarak Erişkin Ortopedi ve Sporcu Sağlığı alanında çalışmakla beraber erişkin Nöroloji alanında da klinik çalışmalarda bulundum. İlgi alanlarım Manuel Terapi(Mulligan Konsepti), Terapatik Ağrı Eğitimi, Fonksionel Egzersiz,Bantlama,Kronik Ağrı,Asistif Teknoloji